חדשות מרגשות: הרכישה של אדובי את פיגמה מבוטלת
חדשות מרגשות: הרכישה של אדובי את פיגמה מבוטלת. אחרי 15 חודשים של משא ומתן, אדובי ופיגמה מפרקות את החבילה ומבטלות את עסקת המיזוג שלהם על סך 20$ מיליארד. אה, ואדובי מחוייבת כעת לשלם לפיגמה 1$ מיליארד תוך 3 ימים… וכדי לסבר את האוזן על מה הסכום הזה אומר מבחינתם – פיגמה גייסה “רק” 333$ מיליון על פני 10 שנות קיומה ו7 סבבי גיוס שקיימה.

הרבה מעצבים כעת, כולל עבדכם הנאמן, פולטים ברגעים אלה אנחת רווחה. הנה חלק מהסיבות שבגללן מבחינת מעצבים ומפתחים רבים מדובר בניצחון:
- שימוש חדשנות: פיגמה יכולה להמשיך להיות פורצת דרך ולקחת סיכונים באופן עצמאי, מבלי להיות נתונה לחברת אדובי הממסדית. מה גם שעכשיו יש להם את ה$$$ לשם כך.
- יותר אפשרויות: כל חברה תוכל לממש את החזון שלה בצורה מלאה ולהתאים את המוצר שלה למעצבים בצורה שהיא רואה לנכון, והקהל מצידו יוכל לבחור במוצר שאליו הוא יותר מתחבר.
- ללא הפרעות וחיכוכים בממשק משתמש: מעברים כפויים מהסוג הזה לרוב גוררים חיכוכים והפרעות בממשק של התוכנה כדי להתאימה למסדי הנתונים וליין המוצרים הקיים של החברה הרוכשת.
כבר לפני שנה לא הבנתי איך העסקה הזו יכולה לעבור את הביקורת הרגולטורית. ‘חברה בעלת שליטה מוחלטת בשוק קונה מתמודדת חדשה ועוצמתית שמשנה את השוק’ – היה נראה לי מדי אבסורד… הרגולטורים האירופאים למעשה צודקים: מיזוג של 2 חברות העיצוב המצליחות ביותר בעולם זה דבר שהוא רע לתחרות. כל מסקנה אחרת לא הייתה הגיונית. אני לא מומחה לרכישות ומיזוגים, אבל ממה שאני מבין, רגולטורים מנסים לחשוב מהזווית של הצד הרוכש, ויש 2 תוצאות אפשריות מהבחינה הזו:
- שילוב של כוחות עוצמתיים בשוק > פחות תחרות > מחירים גבוהים יותר עבור לקוחות (ופחות חדשנות לאורך זמן).
- שילוב של טכנולוגיות שמשלימות זו את זו > היצע של מוצרים מוצלחים יותר > ערך גבוה יותר עבור לקוחות.
לא היה ברור איך המיזוג של אדובי ופיגמה היה מביא ערך מוסף והיצע של מוצרים מוצלחים יותר עבור לקוחות. לכן, הביטול לא מגיע כהפתעה מוחלטת.
הנה כמה מחשבות אישיות –
- זה כן גורם לי להרים גבה כשאני חושב על רכישות אחרות שהרגולטור אישר בעבר כדוגמת פייסבוק + וואטסאפ + אינסטגרם. בזמנו פחות היה לי אכפת, גם ככה אלו אפליקציות טכניות בלבד מבחינתי. אבל לפיגמה יש לי אשכרה רגשות, זה הבית, זו תוכנה שהיא חלום. אז אני מבסוט שלא נגעו לי בה.
- לדעתי זה נפלא לתעשיית העיצוב. כולנו הרגשנו שאדובי מעוניינת בפיגמה בעיקר כדי לנטרל אותה כמתחרה, ולאחר הרכישה להציב אותה בתור החלופה הרעננה לXD העייפה ובכך להיות עוד עץ ביער התוכנות הצפוף של אדובי. אבל פיגמה היא כל כך הרבה יותר מזה, וכפי שהצוות שם מוכיח לנו שנה אחרי שנה, לפיגמה יש פוטנציאל עצום לא רק בשיפור תוכנת הUX UI שאנחנו מכירים כיום אלא ביצירה של מגוון תוכנות עיצוב שיתחרו באדובי.
- השאלה עכשיו היא לאן החברות יתקדמו והאם הן אכן במסלול התנגשות. כיום 2 העסקים עדיין די שונים, אבל אם אדובי ינסו שוב להחיות את XD או אם פיגמה ינסו לנגוס בטריטוריה של אדובי כמו שעושים Canva זה כבר יתחיל להיות יותר מעניין.
- הלוואי שפיגמה יהפכו לחברה ציבורית וינפיקו כדי שאוכל לרכוש מניות שלהם
הצוות, האסטרטגיה והחזון שלהם כולם במקום המתאים ביותר כדי לקחת את שוק העיצוב קדימה ולהציע אלטרנטיבה לאדובי.
לסיום, חשוב בכל זאת לומר מה כן מסוכן בביטול העסקה הזו ולמה דווקא הצלחתה הייתה יכולה להועיל לשוק העיצוב. בגדול, פיגמה התחילה כסטארטאפ ולאחר עשור של קריעת-תחת, הבעלים הצליח למכור אותה ב20 מיליארד. אבל אז איזה רגולטור אירופאי החליט ש-וואלה לא.
עכשיו, יזמים מקימים חברות מכל מיני סיבות, אבל אחת הגדולות שבהן זה הכסף והרכישה על ידי חברות ענק. ביטול העסקה הזו, עם ה’קנס’ על סך מיליארד דולר שקיבלה אדובי, עלול לצנן את רצונן של חברות ענק לבצע רכישות, ובכך להפחית את הסיכוי של יזמים לעשות אקזיט, מה שיגרום כמובן להפחתת רצונם הכללי של יזמים עתידיים להקים חברה ולהצמיח אותה. בכך הרגולטורים משיגים מטרה הפוכה ובפועל מצמצים את החדשנות ואת ההיצע של המתחרים בשוק.
באופן כללי אני שמח מהתפחות האירועים ומאמין שכולנו נרוויח מביטול העסקה. מחכה לראות מה פיגמה יביאו לשולחן כעת.