תיק עבודות ממוקד הוא מה שיבדיל אתכם מאחרים
לפני כמה שנים בנאדם היה יוצא מקורס ux והיו חוטפים אותו לשוק, גם אם היה לו תיק עבודות די חלקי או מפוזר. ובכן כולנו מודעים שהזמנים השתנו והדרישה בשוק גם. נהיה קשה שם בחוץ! תיק עבודות ממוצע שלרוב משלימים לבד אחרי הקורס, כבר לא מעיף אף אחד.
תיק עבודות עם 3 פרויקטים רנדומליים כבר לא ישיג לכם עבודה! לפחות לא בקלות. תקשיבו, אני מניח שאתם לא באחוזון העליון של המעצבים (סטטיסטית אני צודק ב99%). המעצבים האלה שיכולים לנופף בשרביט יכולות העיצוב חסרות התקדים שלהם ולהשיג עבודה. היי, גם אני לא שם. אנשים כמונו, אנחנו חייבים למצוא יתרון במקום אחר. והיתרון הזה – הוא להציג בתיק העבודות שלנו מומחיות בנישה מסוימת. השאלה שאני מציע לשאול את עצמכם היא – האם אתם פותרים בעיה מספיק קריטית עבור מישהו אחר?
כי יש הרבה מעצבים שמציעים ‘גיוון’. כל מי שיוצא מקורס למעשה. מעט מציעים פתרון ייחודי.
האם הפתרון שלנו ייחודי מספיק? קריטי לבעל העסק? מבדיל אותנו מאחרים? קשה להעתקה? או שמא אפשר למצוא לנו מחליף תוך שנייה עם תיק עבודות דומה?
פורטפוליו שגרתי לרוב כולל בתוכו תפזורת של ניסויים לימודיים ופרויקטי הגשה. פרויקטים שהיו נכונים לשעתם, עזרו לכם להתקדם וללמוד ותרמו להבנה שלכם את המקצוע, אך במבט לאחור קשה שלא לראות אותם בדיוק ככה.
אז למי שעוד בונה את תיק העבודות – אנחנו מציעים לבחור התמחות ולהתחיל לדבוק בה. מי שיש לו תיק אבל לא משיג איתו עבודה, אני מציע לבחון, לשפר ולתת לו כיוון ספציפי.
אין הכוונה לעשות 3 פרויקטים זהים. אלא כאלה שיש ביניהם חוט מחבר, אלמנט משותף כלשהו. למשל אפשר לעשות 3 פלטפורמות שונות עם סקטור אחיד לכולם. או 3 סקטורים שונים אבל כולם אפליקציות b2b.
ליתר דיוק כדאי לשאול את עצמנו 3 דברים
כדי להצליח בשוק התחרותי שנוצר (שבו גם מוצרי בינה מלאכותית הם מעין מתמודדים) נדרשים מוחות יצירתיים וממוקדים. דניאל פינק שמרבה לכתוב ולדבר על הנושא הזה (כמו בסרטון הקצר והמעולה הזה) מציע שנסתכל עמוק על מה שאנחנו עושים ונשאל את עצמו את השאלות הבאות. עלינו לשאוף שהתשובה לכולן תהיה “לא”:
- האם מישהו בחו”ל [Fivver] יכול לספק את העבודה המדויקת שאני עושה בזול יותר?
- האם מחשב יכול לעשות את זה מהר יותר?
- האם מה שאני מציע יהיה בביקוש בתקופה של שפע? במילים אחרות, האם זה משמעותי.
אסבר לכם את האוזן – מקצועות שלא עוברים את הסף הזה הם סוגים מסוימים של כלכלנים, אנשי חוק, אנשי חשבונאות ומתמטיקה. מקצועות שההורים שלנו רוצים שנעבוד בהם. אבל מי כן עובר את המבחן הזה? מעצבים, אמנים, אנשי רפואה, מורים ומורות, ממציאים, יזמים מבריקים, ואנשים עם כישרון ייחודי. הם יכולים לענות “לא” על כל השאלות הנ”ל.
למקצועות האלה תתקשו מאוד לעשות מיקור חוץ או אוטומציה. אני חושב שאפילו יכולות העיצוב שהציגה AI לאחרונה יחסית לא מורכבות כל כך. לא פוגשות סטנדרט אנושי, לפחות לא בפרויקטים מורכבים יותר מתמונה בודדת. לרוב התוצרים משאירים טעם מאוד ‘מלאכותי’ בפה, ומאוד קל לזהות תוצר של AI, לפחות בינתיים. בכל אופן ניכר שקשה יותר להחליף אנשים מהסוג השני שציינתי.
3 דרכים כדי לדייק יותר את הפתרון שאתם מציעים:
כיוון ראשון הוא ליצור פרויקטים בסקטור מסוים
למשל-
- סקטור הגיימינג: משחקים למובייל, לווב וגיימיפיקציה.
- הסקטור הפיננסי והבנקאות: שוק ההון, בנקאות, התנהלות כלכלית נכונה.
- סקטור הרפואה: שירותי רפואה מקוונים, קליניקות ומיכשור רפואי
הסקטורים שציינתי, מצליחים מאוד בישראל ויש להם אלפי מוצרים דיגיטליים וממשקים שכל הזמן משדרגים להם את החוויה והעיצוב. התמחות באחד מהסקטורים האלה תעלה את הערך שלכם בטירוף מבחינת אותם מקומות. בואו נעשה ניסוי – תגידו לי למי יש יותר סיכוי להתקבל למשל לPlaytika (חברת גיימינג גדולה בישראל):
- מישהו עם תיק עבודות של פרויקטים ממוצעים מקורס UX: אפליקציה לגידול עציצים, אפליקציה של מציאת חניה בתל אביב ואתר תדמית של חברת רחפנים.
- מישהו עם תיק עבודות של גיימינג: אפליקציה סטייל קנדי קראש, אפליקציה של ריצה שהיא גם משחק של צבירת נקודות וכסף, ואתר של משחקים אונליין.
התשובה מאוד ברורה לגבי למי יש יותר סיכוי להתקבל לחברת, ובכן, גיימינג.
כיוון שני זה למקד את תיק העבודות על פי סוג החברה
אוהבים להשפיע על מוצר שעוזר לאלפי אנשים? תתמקדו בעיצוב מוצרי B2C
מתים על הטכנולוגיה הכי חדשה? תיצרו פרויקטים מעולמות הAI VR או AR
אוהבים אתגרים אבל לא אוהבים זמן פנוי? תתמקדו במערכות מורכבות ודאשבורדים
הכיוון השלישי והאחרון הוא התמחות בסוג אחד של פלטפורמה
בין אם אתם מומחים לאתרי איקומרס, IOS, אנדרואיד, או דפי נחיתה ב WEBFLOW, התמחות בפלטפורמה מסוימת כמעט תבטיח שאתם תהיו אלה שייבחרו כשיידרש מעצב לאחת הפלטפורמות הללו.
לסיכום, אני יודע שזה נשמע הפוך מההיגיון לבחור מראש לצמצם את האפשרויות שלכם, אבל בפועל זה אחד הדברים שהכי יעזרו לכם. התמחות באחד הכיוונים שהצענו (סקטור, סוג חברה, פלטפורמה או משהו אחר שתחשבו עליו) תבדיל אתכם ממעצבים אחרים, תגדיל לכם את הביטחון ותעלה את הערך שלכם בטירוף לעומת מתמודדים אחרים עם תיק עבודות גנרי.
כמובן שבחירה בנישה מסוימת תאלץ אתכם לוותר על אופציות אחרות, וזה החלק הקשה. אבל זה ישפר לכם את הסיכויים להשיג את העבודה במקומות שכן בנישה שלכם.
יתרונות נוספים: על ידי בחירת התמחות תוכלו להתמקצע מאוד בתחום שלכם, פחות ללכת לאיבוד, להתבלט על פני אחרים ולבחור תחום שאתם אוהבים ומתחברים אליו בלי לעבוד במקומות מתוך אילוץ.
בהצלחה!