Design AI – מחשבות על הטכנולוגיה שעלולה להחליף מעצבים
הכלי החדש והנוצץ מבוסס ה-AI בשם DALL-E 2 פותח על ידי חברת ה-R&D OpenAI, חודש שעבר, מגזין ‘קוסמו’ השתמש בו כדי ליצור את שער המגזין הראשון בעיצוב AI.
כמו כן ציור דיגיטלי שנעשה באמצעות תוכנה דומה ב-20 שניות זכה בפרס ראשון בתחרות אומנות בינלאומית מתוך המוני מעצבים מאוכזבים שהשקיעו ימים ושבועות על יצירותיהם.
ההתחלה
כבר חודשים שאני שומע על התוכנה אבל לא היה לי כוח להצטרף לרשימת המתנה. אולי זה היה גם קצת פחד וחשש. אבל כעת עקב הופעת המתחרים, השימוש נעשה פתוח לכולם, וישר קפצתי לראות מה קורה שם.
אחרי 3 דקות של שימוש ישר עברה במוחי המחשבה הבלתי נמנעת. אם AI כבר בשימוש בקופירייטינג ועושה עבודה חסרת רבב, מה הסיכוי שהעיצוב הגרפי יהפוך לאוטומטי לחלוטין בקרוב בימינו? תלמיד אחד פרסם ב-Reddit שהוא תוהה האם עליהם להמשיך ללמוד אמנות בכלל.
בפוסט שפרסם מנכ”ל החברה, סם אלטמן, כתב כי למרות שהוא מאמין ש”AI תיצור הרבה מקומות עבודה חדשים, “זה “חשוב להיות כנה שזה יותר ויותר יהפוך כמה משרות ללא מאוד רלוונטיות.” אנדרו מיין, גם כן מOpen AI, אמר ש”התקווה שלנו היא שאמנים ישתמשו ב-DALL-E 2 ככלי לתמיכה בתהליך היצירתי שלהם” ורואה בו שימוש פוטנציאלי בהמחשת מושגים מדעיים או ככלי לסיעור מוחות אמנותי.
אני יכול להבין מה הוא אומר, בעיקר בשלב הנוכחי בו התוכנה לא מלוטשת עד הסוף. אקח את התובנה הזו צעד מעשי אחד נוסף קדימה, ואגיד שלדעתי בינה מלאכותית יכולה גם להפוך את התקשורת בין מעצבים ולקוחות לזורמת יותר כי לא צריך יהיה לנסות לתאר מחשבות ויזואליות, אלא ניתן ליצור משהו גס ומהיר פשוט כדי להעביר רעיונות בקלות. ועוד דבר, למען האמת, כבר קיימים תהליכי AI מסוימים המובנים בעיצוב גרפי. דוגמה אחת היא פוטושופ, המאפשרת למשתמשים להשלים פערים בתמונות באמצעות הפונקציה Content Aware.
עם זאת, מדובר באינטליגנציה מלאכותית שלא מפסיקה ללמוד. עם יותר מ2 מיליון משתמשים שמייצרים אומנות כל יום, התוכנה תתפתח בצורה אקספוננציאלית ולדעתי לא תישאר כ’כלי לסיעור מוחות עיצובי’ גרידא. דוגמא מובהקת לכך היא הכלי Luban של עליבאבא שיכול לייצר 8,000 מודעות באנר בשנייה, לפי דיווחי החברה. בשנת 2018, היא “ייצרה יותר מ-6 מיליון באנרים” עבור 200,000 סוחרים כחלק מפסטיבל הקניות Double 11 של עליבאבא.
CJ Yeh, פרופסור בקרן עיצוב תקשורת של FIT, אמר שלמרות ש“אף אחת ממודעות הבאנר האלו שנוצרו על ידי לובן אינן יצירות מופת“, זה לא אומר שהן לא משרתות את המטרה שלהן. “השאלה האמיתית היא האם [הן] יעילות כמודעות באנר, והתשובה היא כן.”
בעוד שאני לא מאמין ש-AI יחליף את כל המעצבים (אחרי הכל, Dall-E 2 לא יכול לעשות הכל, ול-AI יש דמיון מוגבל: זה יכול לעבוד רק עם תמונות שכבר קיימות), אני כן חושב שזה יצמצם את מספר הדרושים למקצוע בעתיד, מכיוון שבינה מלאכותית מייעלת את זרימות העבודה והופכת משימות בעלות אופי ביצועי פשוט לאוטומטיות. למען האמת, רוב העיצוב הגרפי שנעשה היום על ידי מעצבים אנושיים (מצחיק שצריך להתחיל לציין את זה…) הוא עבודה ‘משעממת’ שבכל מקרה לא צריכה להיות יצירת מופת.
במבט קדימה
נכון לעכשיו, לא ברור אם או איך סוכנויות או אולפנים מתכננים לשלב AI בתהליך היצירתי שלהם. סוכנות אחת בלונדון, חשפה לאחרונה פרויקט בשם “Ad Intelligence”, הכולל מודעות שנוצרו עם כלי הבינה המלאכותית Midjourney עבור מותגים כמו Colgate ו-KFC.
כנראה שסוכנויות נוספות בקרוב ייראו גם את ההזדמנות וילכו עליה. האם התוצאה תספק? נדע רק בדיעבד. אעודד את המעצבים רגע ואגיד סיבה אפשרית שאני רואה לפגיעה בAI, והיא שמאוד מאוד קשה לייצר את אותו הדבר פעמיים. חזרתי וניסיתי ליצור מחדש תמונות על ידי הזנת אותם נתונים בדיוק. לא הצלחתי אף פעם ליצור את אותו תוצר.
עכשיו, בתור מאפיין חווית משתמש אני מוכרח לומר שאני רואה פה הזדמנות נפלאה. כמובן שאחת השליחויות שלי היא ליצור מערכת יחסים סימביוטית בין בני אדם לתוכנות. אבל מלבד זאת אשמח לתוכנה שמייצרת לי wireframes מהירים וטובים, זה יעזור לי להתמקד בפתרון בעיות יותר גדולות וחשובות. בעיות שAI לדעתי לעולם לא תוכל לפתור, שכן חווית משתמש היא דבר שדורש כל כך הרבה אמפתיה, הקשבה, תושיה, אנושיות ויצירתיות שאינני חושב שבינה מלאכותית תוכל לקחת את הסיבוב.
בסופו של יום, אני רוצה לחשוב ש-AI אינו איום על עבודתנו כמעצבים, בין השאר משום שאין ממש ‘נוסחה לעיצוב’. אם הייתה נוסחה, זה היה עושה את עבודתנו קלה מאוד.